2021-11-22 Tor Erik Westvik


Har du kjøpt ny bolig/hytte de siste fem årene?

Fikk du et skriftlig garantibevis fra en bank eller finansinstitusjon? Ikke det, nei... Da bør du nok lese dette...

Bustadoppføringslova kom for første gang i 1997, og har blitt oppdatert flere ganger siden da. Lova sier tydelig at boligen har en reklamasjonsperiode på 5 år etter overtagelse, og det er selger sitt ansvar å utbedre feil og mangler under garantiperioden. For å gi kjøperen ytterligere sikkerhet skal selgeren gi kjøperen en garanti (fra en bank eller annen godkjent finansinstitusjon) som tilsvarer 5% av kjøpesummen for boligen, og som gjelder i 5 år etter overtagelsen. Denne garantien er til for å beskytte kjøperen i tilfelle selgeren går konkurs eller ikke har vært i stand til å rette opp i feilene.

Mange utbyggere og eiendomsmeglere har dessverre «glemt» å opplyse kjøperne om dette. Dermed er det svært mange boligkjøpere som ikke har vært klar over dette, og dermed ikke vet at de har en lovpålagt garanti på 5 år. Gjelder dette deg? I så fall er vårt forslag at du gjør følgende:

  1. Sett deg inn Bustadoppføringslova, og særlig §12. Les mer om Bustadoppføringslova her og her.
  2. Kontakt firmaet (eller evt. megleren) som solgte boligen, og be om at de gir deg garantibevis (fra en bank eller annen godkjent finansinstitusjon) iht. Bustadoppføringsloven. Husk at garantiperioden er 5 år etter overtagelsen.
  3. Hvis selgeren ikke svarer eller drøyer med å gi en garanti, så anbefaler vi at du vurderer å kontakte en advokat for å få hjelp med dette. Søk på «advokat eiendomsrett» så får du tips om hvor du kan henvende deg.

Har du spørsmål om Bustadoppføringslova, send en epost til garanti@matrixinsurance.no så skal vi gjøre alt vi kan for å gi deg kyndig veiledning.